Bikerjakke

08-12-2016

Bikerjakke i bomuld <3
Endelig en jakke i mit foretrukne garn, bomuld. Opskriften er fra Hjemmet og jeg er mega tilfreds med den :-)
Jeg har bare ikke kunnet finde en lynlås i samme farve som garnet. Jeg brugte noget restgarn jeg havde, tja jeg vil sige i en laksefarve ;-)
Så jeg gik ned til den lokal garnbutik, for at finde nogle trykknapper, men fandt disse ”hægter” i stedet, og det ser da bare så meget flottere ud, end det gør med en lynlås ;-)
Bare den bedste jakke jeg nogensinde har hæklet :-) og eneste ;-)

07-12-2016

I har sikkert allerede gættet det :-) Jeg elsker bomuldsgarn ;-)
Her er et lille sæt til bette fisen (læg mærke til det er stavet rigtigt denne gang ;-)
Huen er fra http://www.lutteridyl.dk/2011/12/opskrift-pa-haeklet-elefanthue.html, men da jeg bruger hæklenål 2½ og 3 har jeg slået flere luftmasker op, og hæklet ud fra det.
Lufferne er fra http://brigittesloth.dk/haeklet-baby-luffer/ Her har jeg valgt og hækle efter str. 12-24, selvom bette fisen kun er 6 mnd. gammel. Men igen på grund af str. På min hæklenål 
Jeg er helt tilfreds med resultatet  og håber da også at bette fisen og hendes moder er det :-)

08-11-2016

Kender i det, de mærkelige samtaler med manden Smiler stort

Min mand syntes det er træls jeg bare sidder og hækler, han syntes det er træls at jeg ikke følger med i filmen, han gerne vil se. For så kan vi jo snakke om den bagefter UsikkerHan fatter bare ikke, at jeg kan begge dele Chokeret (han fatter heller ikke forskellen på at hækle og at strikke. Han mener hele tiden at jeg strikker, selvom jeg har forsøgt og forklare ham forskellen {#smileys123.tonqueout} )

Nå, men så pludselig ser han, at jeg har hæklet en lille fed nisse og den er da også rigtig lækker (original opskrift fra froekenmai.dk, Tykke nisser), han kikker dybt på den og siger:

”Skat, kan du ikke hækle sådan en lille tyk nisse, hvor der kan være en flaske Underberg i. Det kunne være en sjov gave til min kollega ”?

Så vi sidder en aften og skriver alle hans ideer ned til hvordan denne nisse skal være. 2 A fire sider bliver det til, med tekst og tegninger på hvordan den skal være. Det vigtigste var at man skulle kunne drikke af flasken, mens den var i nissekroppen og flasken skulle kunne skiftes ud Rødmer og den skulle kunne holde faconen, selvom hans kollega tog fat om kroppe på nissen og drak af den.

En lidt rodet affære, men noget og gå frem efter.

Okay, i gang med hæklenålen og så bare prøve derud af Vild

Den første nisse (med den grønne hat) mente han var for tynd, så på den igen Trist

Nissen med den røde hat, skulle lige laves om et par gange, men han blev til sidst glad for resultatet. Selvom jeg må indrømme, at jeg bedst kan lide den lidt mere slanke grønne nisse Hjerte

Jeg er blevet helt glad for resultatet, og det er den første opgave jeg har lavet helt selv (okay, næsten helt selv Hvisker )

Men jeg glæder mig godt nok til og høre hvad hans kollega siger til gaven Ha ha

 

 

 

 

 

03-11-2016

Dette er den skønneste krave fra hæftet "Maries ideer" og selvfølgelig skulle mit skønne barnebarn have den ;-)
Istedet for at lægge et link ind (som jeg ikke kan finde), har jeg skrevet opskriften af :-)
Opskriften er som følgende:
Du skal bruge ren bomuldsgarn der passer til str. 3 i hæklenål, 1 knap. Hæklefasthed: 26 fm = 10 cn

2 st sm: Hækle 1 stm, men stop når der er 2 løkker på nålen, hækl 1 sti næste m, men stop når der er 3 løkker på nålen, slå om og træk igennem alle 3 løkker.
4 St sm: Som 2 st sm, men med yderligere 2 st, så der bliver 5 løkker på nålen, slå om og træk igennem alle 5 løkker.
5 st sm: som 2 st sm, men med yderligere 3 st, så der bliver 6 løkker på nålen, slå om og træk igennem alle 6 løkker.
Picot: 3 lm, 1 km i 3. lm fra nålen:
Det var forklaringerne på det du skal kunne og så kan vi starte på kraven :-)

Hækl (68) 74 (80) lm. Vend, beg. i 2. lm fra nålen og hækl 1 fm i hver = (67) 73 (79) fm.
1. rk: 7 lm (dette bliver til knaphulet), 1 fm i hver fm rk hen,
2. rk: 3 lm, spring 2 fm over, * 1 fm, 2 lm, spring 2 fm over*, gentag *-* og slut med 1 fm.
3. rk: 1 lm, *2 fm i lm-buen, 1 fm* gentag *-* rk hen.
4. rk:
0-3 mdr: 3 lm, *2 st i næste fm* gentag *-*. slut med 3 st (=88 st)
6-12 mnr: 3 lm, 1 st, 2 st i næste fm, *2 st, 2 st i næste fm*, gentag *-*, slut med 1 st (=97 st)
2-4 år: 3 lm, 3 st, 2 st i næste fm, *2 st, 2 st i næste fm* gentag *-*, slut med 5 st (=103 st)
5. rk: 6 lm, spring 2 st over, *1 fm, 5 lm, spring 2 st over*, gentag *-*, slut med 1 fm.
6. rk: 1 lm, 2 km frem til miderste lm i lm-buen, 3 lm, 4 st i næste lm, * 5 st i miderste lm i næste lm-bue*, gentag *-* i hver lm-bue.
7- rk: 3 lm, 4 st sm, 5 lm, *5 st sm, 5 lm*, gentag *-*, slut med 5 st sm.
8. rk: 1 lm (3 fm, 1 picot, 3 fm) i lm-buen, *1 fm, (3 fm, 1 picot, 3 fm) i lm-buen*, gentag *-*, slut med 1 fm.
Bryd garnet, træk garnenden igennem sidste m og hæft godt.
sy knappen i-

God fornøjelse ;-)

03-11-2016

Denne nisse har jeg lavet i bomuldsgarn og brugt nål 2,5. Men du kan bruge hvilket garn du vil, bare nålen passer til garnet.

Jeg har limet en vatkugle på som næse og limet huen fast på hovedet.

Den perfekte opskrift finder du her:

http://froekenmai.dk/tykke-nisser/